In het oude Romeinse rijk is men begonnen met de kamer te decoreren met stukjes glas.
Later werden glas-in-lood ramen het belangrijkste decoratieve en educatieve element van kerken, kathedralen en andere katholieke gebouwen, vooral tijdens de Middeleeuwen. Door de eeuwen heen fascineerden ze geleidelijk andere religieuze en niet-religieuze groepen. Daarom zijn ze tegenwoordig niet alleen in kerken te vinden, maar ook in moskeeën en moderne gebouwen.
De oudste glas-in-loodramen op hun oorspronkelijke plaats bevinden zich in de kathedraal van Augsburg, Duitsland. Deze romaanse kerk werd eind 11e eeuw gerealiseerd voor de rooms-katholieke bevolking.
Net als fresco's en beelden waren (en zijn) ze nuttig om bijbelse personages en gebeurtenissen aan het gewone volk voor te stellen. Ze zijn zeker bijna 1000 jaar oud!
De ramen tonen portretten van profeten en bijbelse figuren zoals Mozes, Daniël, David , Jona en Hosea, alsof ze vanuit de zuidelijke lichtbeuk naar beneden staarden. Men denkt dat deze overgebleven ramen deel uitmaken van een grotere serie. Tijdens de Tweede Wereldoorlog hebben bommen de kerk ernstig beschadigd. Gelukkig hebben de glas-in-loodramen het overleeft en kunnen ze tot op de dag van vandaag door iedereen bewonderd worden!
In het Resurrection Cemetery Mausoleum (Justice, IL) staat het grootste glas-in-loodraam ter wereld. Het bevat 2.448 individueel glas in lood panelen op meer dan 2.000 vierkante meter.
Pickel Studio ontwierp de installatie en realiseerde deze vervolgens met de Dalle de Verre -techniek, een soort glasmozaïek.
De ramen verbeelden niet alleen Bijbelse verhalen, maar ook andere onderwerpen, zoals dinosaurussen in de Hof van Eden, een atoomexplosie, evenals Saturnus V in de ruimte. (een eerbetoon aan NASA)
De meest iconische glas-in-loodramen ter wereld zijn de gotische voorbeelden in Frankrijk . Iedereen kent de Sainte-Chapelle, de kathedraal van Notre Dame en de kathedraal van Chartres!
Het prachtige religieuze complex van de Sainte-Chapelle, sinds het midden van de 13e eeuw in het hart van Parijs, heeft 15 meter hoge muren die volledig bedekt zijn met kleurrijk glas.
Deze 15 volledig gedetailleerde vensters zijn decoratief maar, zoals de meeste middeleeuwse voorwerpen, ook in veel opzichten educatief. Ze illustreren meer dan 1.100 bijbelse episodes, evenals lokale geschiedenis en politieke figuren.
Op een steenworp van de Sainte-Chapelle staat nog een juweel van de Franse gotiek: Notre Dame de Paris . De kathedraal is vooral beroemd om zijn drie roosvensters.
De meest bekende is zeker de South Rose Window. Jean de Chelles en Pierre de Montreuil ontwierpen en installeerden het in de tweede helft van de 13e eeuw. Dit iconische raam heeft een diameter van bijna 13 meter en bevat 84 ruiten. Ze zijn verdeeld in vier cirkels, zoals gebruikelijk met bijbelse taferelen en personages, van apostelen tot engelen.
Een brand in het voorjaar van 2019 heeft de structuur van de Notre Dame zwaar beschadigd, maar gelukkig niet de prachtige rozen.
Een andere Franse parel is de kathedraal van Chartres. Volgens veel mensen zijn de 167 glas-in-loodramen in de kathedraal de mooiste ter wereld. Ze hebben helemaal gelijk! De kathedraal staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. De ramen zijn waarschijnlijk de meest complete glas in lood ramen die zijn overgebleven uit de middeleeuwen (ca. midden 12e/begin 13e eeuw). De onderwerpen zijn opnieuw zowel bijbels als seculier, zoals koningen, koninginnen, ridders en priesters.
Waarschijnlijk is het oudste raam in de kathedraal het Blauwe Maagdelijke Venster , of Notre Dame de la Belle Verrière . Maria zit op een troon met het kindje Jezus op schoot en draagt een kroon, als koningin van het christendom.
De Sagrada Familia is een beroemde kathedraal van de architect en interieurontwerper Antoni Gaudí in Barcelona. Het bevat een veelheid aan kleuren die worden binnengebracht door abstracte glas-in-loodramen.De kunstenaar wilde de gotische stijl nabootsen en tegelijkertijd overtreffen door de sfeer van een tempel te creëren.
Over het algemeen zijn in een gotische kathedraal de meest kleurrijke en dikke stukken glas het hoogst, waar het zonlicht ongestoord kan binnendringen. Aan de andere kant zijn de stukken glas in de lagere gebieden meestal transparanter en minder gekleurd, omdat andere gebouwen en bomen het licht op dit niveau helpen belemmeren. Zo is de algemene sfeer in balans.
Gaudí wilde het tegenovergestelde doen. De meest transparante ramen bevinden zich bovenaan, waardoor het licht de mozaïeken in het schip wijd kan verlichten. Illustraties en teksten bevinden zich in de onderste panelen, zodat ze gemakkelijk kunnen worden gelezen. Hierdoor creëerde de architect een effect van maximaal contrast.
Deze prachtige plek verbergt nog steeds iets wat ons allemaal fascineert. Op de kortste dag van het jaar (21 december) zijn de stralen bij zonsondergang praktisch horizontaal. Ze kunnen gemakkelijk het schip van de Sagrada Familia bijna loodrecht betreden. Door de warme kleuren van de panelen verlichten ze het schip met het rood van de zonsondergang. Het geeft het gevoel van een warme, gezellige kamer met een open haard.
In de moderne tijd werd de architectuur en design wereld gefascineerd door glas-in-loodramen. De beroemde Amerikaanse architect Frank Lloyd Wright bekeek het ontwerp van een huis als een eenheid.
Hij trekt de abstracte geometrische patronen die hij gebruikte in zijn architectuur door in zijn glas in lood ramen. In de glas in lood ramen gebruikt hij grotendeels helder glas met kleuraccenten. Voor elk gebouw werd een uniek ontwerp gemaakt.
De belangrijkste Inspiratiebron voor de kunstenaar waren waarschijnlijk Japanse prenten , met duidelijke zwarte lijnen en grote kleurvlakken.
Ook de Islamitische kunst kon de magische sfeer van glas-in-loodramen niet weerstaan. In Shiraz (het zuiden van Iran) staat de ongelooflijke Nasir al-Mulk-moskee.
De bouw begon in 1876 en eindigde in 1888, op verzoek van Mira Hassan Ali Nasir Al Mulk. Hij was een aristocraat van een Iraanse familie die een prestigieus graf voor zijn vader wou.
De architecten creëerden een moskee met arabesk bogen en traditionele elementen. Deze waren ook te zien in de kleurrijke glas-in-lood ramen. Binnenin de moskee kan je duizenden roze geverfde tegels op het plafond en geweven Perzische tapijten op de vloer vinden. De echte betovering gebeurd bij het ochtendgloren, wanneer het ochtendlicht door de glas in lood ramen de hele ruimte verlicht. Dan wordt de roze kleur van de duizenden tegeltjes gereflecteerd. Vandaar de bijnaam “De roze moskee”
In het Verenigd Koninkrijk is er een parel voor liefhebbers van glas-in-loodramen: het Stained Glass Museum . Hier vindt u wat waarschijnlijk een van de krachtigste glaspanelen van onze tijd is. Het is Saint Adelaide van Kehinde Wiley , een 2,5 meter hoog glas-in-lood portret van een jonge zwarte man. Het onderwerp vervangt de traditionele figuur van de witte heilige die wordt weergegeven in westerse religieuze kunstwerken.
De kunstenaar staat bekend om zulke actuele voorstellingen van zwarte hoofdpersonen in plaats van de religieuze, mythische of historische scènes van de traditionele westerse thema's. Hij houdt ook van glas-in-loodramen. In dit werk imiteerde Wiley een bekend kunstwerk van Ingres , maar in plaats van Saint Adelaide, een vrouw en heilig verklaarde Romeinse keizerin, vertegenwoordigde hij een jonge zwarte man in spijkerbroek en sneakers
Wil je graag ook kennismaken met deze fantastische ambacht, dat kan tijdens een kennismakingsworkshop bij Atelier-Springael
Heb je zelf een project dat je wil realiseren.
Contacteer ons en we helpen en begeleiden je graag verder
EEN ORIGINEEL CADEAU
Iemand verrassen met een origineel cadeau ?Koop dan een “beginners glas in lood“ cadeaubon. De cadeaubon is een jaar geldig, de ervaring voor altijd :).
Menisberg 80
1654 Beersel
België
Mail: info@glasramen.be
Tel.: +32 (0)475 77 12 68
Kwaliteit en vakmanschap staan centraal.
Wil je als eerste onze nieuwe workshopdatums ontvangen?
Op de hoogte blijven van nieuwe projecten, evenementen, opendeurdagen en zoveel meer.
Schrijf je dan snel in op onze nieuwsbrief: